dinsdag 19 april 2016

Lik me de reet mooi netjes schoon

Welk statement wil de auteur met deze kop maken? Is wat je nu waarschijnlijk denkt. Sinds maandagavond luister ik tijdens het studeren naar klassieke muziek. Wat? Klassiek muziek luisteren? Dat is toch voor oudjes die niks beters te doen hebben?

Ja. Ook. Maar probeer het eens, je wordt waarschijnlijk positief verrast door de stimulerende viool- en pianoklanken.

Vooral tijdens het studeren schijnt klassieke muziek een positief effect te hebben op de concentratie en hersenontwikkeling. Niet dat mij dat boeide, ik wilde eigenlijk vooral even niet studeren. Dus vroeg ik mezelf tijdens een van mijn denkreizen af: wat weet ik nou eigenlijk van klassieke muziek? En wie waren eigenlijk Bach, Beethoven en Mozart, die drie ‘grote, klassieke’ componisten waar je altijd over hoort?

Google is je beste vriend, dus tikte ik maar eens ‘Mozart’ in de zoekmachine.

Ongeveer 86.800.000 resultaten (0,46 seconden) 

Gelukkig was de bovenstaande hit een Wikipedia-pagina. In de introductie staat keurig uitgelegd wanneer ‘Wolfgang Amadeus Mozart’ is geboren (27 januari 1756), waar (Salzburg) en wanneer hij is gestoven (5 december 1791). Ook wanneer hij zijn eerste stuk componeerde (in zijn 4e levensjaar) en de invloed die hij op de muziek en vooral de klassieke muziek heeft uitgeoefend (veel).

‘Zoiets had ik wel verwacht, denk je. ‘Leuk’. Maar nee, het is echt leuk. Want Mozart, eigenwijze Wolfgang met zijn grote neus, het wonderkind dat invloed heeft gehad op generaties muziekliefhebbers, haalde namelijk wonderlijk veel plezier uit toilethumor. 

Zo componeerde hij een stuk dat vertaald naar het Nederlands ‘Lik me de reet mooi netjes schoon’ heet. Een canon voor drie stemmen in bes majeur. Het is zelfs meerdere malen uitgevoerd door een professioneel koor. Daarnaast schreef hij, in een brief naar zijn zus, vrij vertaald deze prachtige proza:

“Addio, ben mio. Hou je goed, mijn geliefste.
In je mond zul je je achterste schuiven.
Ik wens je een goede nacht, mijn schat.
Maar kak eerst in je bed, en zorg dat het explodeert.”


Google het maar.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten