dinsdag 19 april 2016

Leve Gerard Reve

Van verbazing viel ik bijna van m’n stoel, tijdens de uitzending van De Wereld Draait Door op dinsdag 5 april. Met mijn klas MR42A bezocht ik de wereldberoemde rode studio van DWDD in de Westergasfabriek. Cars en ik kwamen binnen en vrijwel meteen verwees een vriendelijke jongedame ons naar ons witte, kleine tweezitsbankje naast de muziekapparatuur.

Cars en ik keken elkaar aan, verheugd, omdat we helemaal vooraan zaten. ‘Kassa, nu komen we sowieso in beeld’. Maar het werd beter, want voordat de show begon sprak de man van het uur, Matthijs van Nieuwkerk, zijn waardering uit naar het publiek toe. Hoe geweldig hij het wel niet vond dat er iedere dag weer een zaal vol mensen zat die naar zijn show wilde kijken. Volgens hem meer dan een miljoen. Iedere dag. Matthijs: ‘Daar zijn we heel erg blij mee, dat de show na 10 jaar nog zo’n impact heeft.’

Terwijl dat hij daar zat, vroeg hij mij regelmatig naar mijn mening over de onderwerpen van die dag. Of ik zou stemmen op het Oekraïneverdrag bij het referendum, of ik Gerard Reve’s literatuur kende en of ik wist wat Snapchat was. Omdat ik Gerard Reve niet gelezen had, nodigde hij mij uit een biertje met hem te drinken en over Gerard Reve te praten na de uitzending. Matthijs blijkt de moeilijkste niet en beantwoord elke vraag die MR42A op hem afvuurt.  


Met zijn jas nog aan verscheen hij twintig minuten na de uitzending in de bar. Hij kwam naar mij toe, vroeg me om mijn gegevens en verzekerde minstens drie keer dat hij me een boek van Gerard Reve zou sturen. En hij heeft het nog gedaan ook: De Avonden. Getekend: ‘Matthijs van Nieuwkerk. 6-4-2016. Leve Gerard Reve!’ Echt heel tof, want wat heeft hij daar aan? Niks! Dus deze actie kan ik zeer waarderen. En ik heb weer een nieuw boek en een mooi verhaal om te vertellen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten